www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Souboj senzorů: APS-C Canon 18 MPx vs. 20 MPx

Souboj senzorů: APS-C Canon 18 MPx vs. 20 MPx
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na vývoj APS-C senzorů u Canonu. Do testu jsme vzali dva snímače lišící se od sebe 4 lety vývoje. Kam se posunula kvalita snímků od dob 18MPx čipu k novějšímu 20MPx senzoru?



reklama
V minulosti jsme pro vás připravili už nemálo zajímavých srovnávacích testů. Podívali jsme se na 12MPx snímače s 1/1,7" a 1/2,3" úhlopříčkou, věnovali jsme se také problematice přepočteného zvětšení u makra, v poslední době jsme proti sobě dvakrát postavili 1" kompakt a APS-C zrcadlovku. V prvním případě to byl ultrazoom Sony RX10 proti Nikonu D3300 s 18-140mm objektivem, ve druhém případě jsme zavítali do levnějších vod s kompaktem Sony RX100 proti zrcadlovce Canon EOS 1200D se setovým objektivem 18-55mm. A právě tato zrcadlovka je součástí i druhého srovnávacího testu. Nyní ji postavíme proti většímu bráškovi EOS 70D.





Nepůjde však o srovnání zrcadlovek jako takových, to by bylo jasné vítězství vybavenějšího modelu EOS 70D. My se podíváme jen na výkony senzoru. Zatímco EOS 1200D má už hodně starý 18MPx APS-C senzor, jehož základ je tu s námi již šestým rokem, EOS 70D má novější 20MPx snímač. Ten přinesl 2 megapixely navíc a podle mnoha testů jen o trochu lepší obrazové výsledky. Na druhou stranu disponuje technologií Dual Pixel CMOS AF, která přináší fázové ostření na čipu a výrazně lepší výsledky ostření přes live view. My se v dnešním testu podíváme především na problematiku kresby (detailů), šumu a dynamického rozsahu. Podíváme se ale i na ukázku videosekvencí, aby bylo krásně vidět, co dokáže technologie Dual Pixel CMOS AF. Pro test byl použit základní setový objektiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III nebo EF-S 18-135mm f3.5-5.6 IS STM.


Srovnání kresby


Pro začátek se podíváme na několik stejných snímků, které jsem vyfotil s oběma fotoaparáty. Obvykle bylo vyfoceno 3-5 snímků a z nich jsem vybral ten nejlepší. Snímky byly převedeny z RAWu s výchozím nastavením Camera Raw, kde bylo akorát staženo odšumování na minimum (případně byla u obou snímků provedena stejná korekce expozice).




Canon EOS 1200D, 18MPx, klikněte pro zvětšení





Canon EOS 70D, 18MPx, klikněte pro zvětšení



Tady se můžete podívat na oba snímky v JPEGu, nicméně nabízím i RAW z 18MPx senzoru a RAW z 20MPx senzoru.




20MPx senzor vlevo, 18MPx senzor uprostřed, 20->18MPx snímek vpravo



Zde se už můžete podívat na skutečné výsledky krásně vedle sebe. Vlevo vidíte výsledek z 20MPx senzoru, uprostřed z 18MPx čipu a vpravo je pak 20MPx snímek zkonvertovaný na rozlišení 18 megapixelů. Porovnáním pravého a prostředního snímku tak krásně vidíte, jaký je rozdíl mezi senzory při tisku/zobrazení na předem danou stejně velkou plochu. V tomto případě dává 20MPx snímač větší množství detailů.




Canon EOS 1200D, 18MPx, klikněte pro zvětšení





Canon EOS 70D, 18MPx, klikněte pro zvětšení





20MPx senzor vlevo, 18MPx senzor uprostřed, 20->18MPx snímek vpravo





20MPx senzor vlevo, 18MPx senzor uprostřed, 20->18MPx snímek vpravo



Opět si můžete stáhnout RAW z 18MPx čipu a RAW z 20MPx čipu. Rozdíly jsou malé ve prospěch 20MPx verze, jsou zde spíše rozdíly v jasovém podání a snímek z 20MPx senzoru přinesl trochu lépe prokreslené stíny. Ještě se podíváme na další srovnání, tentokrát už jen výřezy.




20MPx senzor vlevo, 18MPx senzor uprostřed, 20->18MPx snímek vpravo



Zde je 20MPx snímač možná o trošku lepší, ale výrazné rozdíly to rozhodně nejsou.




20MPx senzor vlevo, 18MPx senzor uprostřed, 20->18MPx snímek vpravo



I zde se pozorování shodují s předchozími. 20MPx čip nabídne trošku lepší detaily, ale nejde o nic výrazného. To už snímky musíte hodně studovat, abyste si všimli rozdílu. Jednoduše řečeno, samotné rozlišení čipů se liší tak málo, že se stejným objektivem (zde 18-135mm IS STM) nabídnou většinou i podobné detaily a bude více záležet na tom, jak přesně fotoaparát zaostří než na tom, jaké má rozlišení.
 
Nejnovější články
DxOMark otestoval Leicu M10, full frame na úrovni APS-C DxOMark otestoval Leicu M10, full frame na úrovni APS-C
Známý DxOMark si vzal na paškál full frame fotoaparát Leica M10 a výsledky nejsou pro Leicu moc příznivé. Jeho výkon totiž jen vyrovnává nejlepší APS-C senzory a na špičku v třídě full frame ani zdaleka nedosahuje.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Limitovaná edice červené Leicy M (typ 262) Limitovaná edice červené Leicy M (typ 262)
Máme zde další limitovanou edici fotoaparátu Leica. K loňskému červenému 50mm F2 objektivu nyní přibyla červená verze fotoaparátu Leica M typ 262. Ten neumí natáčet video a nemá dokonce ani live view.
Včera, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Memistore: prorazí držák na SD karty na Kickstarteru? Memistore: prorazí držák na SD karty na Kickstarteru?
Občas se na Kickstarteru objeví vskutku zvláštní věci. Jednou z posledních je Memistore. Jde o držák dvou SD karet, který se namontuje do závitu pro stativ. Dle výrobce už díky němu nikdy neztratíte svoje paměťové karty.
14.12.2017, aktualita, Milan Šurkala13 komentářů
Doporučené stativy: Vánoce 2017 Doporučené stativy: Vánoce 2017
Pro kvalitní fotografie se hodí pořídit si také pořádný stativ. Náš průvodce vybral několik zástupců různých tříd, které stojí za úvahu. Podíváme se na malé stolní stativy, cestovatelské i ty klasické.
13.12.2017, návod, Milan Šurkala8 komentářů
Lytro možná uvolní online prohlížeč light-field fotek jako open-source Lytro možná uvolní online prohlížeč light-field fotek jako open-source
Společnost Lytro před pár dny oznámila, že skončila s podporou programů pro zobrazení light-field fotografií, zejména online prohlížeče. To se pochopitelně setkalo s negativním ohlasem a prohlížeč možná bude nakonec uvolněn jako open-source. 
12.12.2017, aktualita, Milan Šurkala1 komentář