Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx

Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme, jak se projevilo 6 let, které od sebe dělí dva čipy společnosti Samsung. O kolik bude lepší 28MPx CMOS BSI senzor než starý 14,6MPx čip? Kolik EV v šumu a dynamickém rozsahu získá navíc?



reklama
Vysoká pixelová hustota je předpoklad pro vyšší šum a slabší dynamický rozsah. S postupem vývoje technologií se ale daří tyto teoretické předpoklady překonávat a dosahovat lepších výsledků navzdory menším pixelům. Někde to ale platí více a někde méně. Nedávno jsme si ukázali snímače od Canonu, které dělily od sebe 4 roky vývoje a jen 2 megapixely navíc. Rozdíly ve výkonech čipů byly ale minimální a nový snímač ve všech ohledech nabídnul zhruba třetinu EV navíc.


Samsung NX1 a NX11


Dnes zkusíme něco mnohem zajímavějšího. Vyzkoušíme více než 6letý rozdíl mezi senzory od společnosti Samsung. Ta už sice na našem trhu neprodává fotoaparáty, přesto ale bude zajímavé se podívat, jak se povedl vývoj u další značky. V roce 2008 představila společnost Samsung APS-C čip s rozlišením 14,6 megapixelů, který se objevil např. v zrcadlovkách Samsung GX20, Pentax K20D a později např. v Pentaxu K-7 nebo CSC fotoaparátech Samsung NX10/NX11 a dalších. Později se objevily nové 20MPx verze a na podzim roku 2014, tedy po více než 6,5 roku od uvedení 14,6MPx čipu, byl představen nový 28MPx APS-C CMOS BSI snímač v Samsungu NX1 a posléze i NX500. Otázkou nyní zůstává, jak moc dobře dvojnásobné rozlišení s plošně dvakrát tak menšími pixely dokáže spolupracovat s novými výrobními technologiemi.


Samsung NX1 a NX11 seshora


Připomeňme, že 28MPx čip je vyráběn velmi pokročilou 65nm výrobní technologií a je prvním APS-C čipem s CMOS BSI technologií. V následujícím testu se podíváme na rozdíly kvality kresby, digitálního šumu i dynamického rozsahu. Dokážou nové výrobní technologie přebít teoretickou nevýhodu ve dvakrát tak menších pixelech?


Srovnání kresby (1. část)


Prvním problémem je kvalita kresby. Dvakrát tak vysoké rozlišení by teoreticky mělo znamenat také dvakrát tolik detailů. To ale platí za předpokladu, že to dokážou vykreslit objektivy. Jak jsme si už ukázali v minulém testu, který srovnával 14,6MPx a 20,3MPx čipy Samsung, objektivy s tímto nemají problém a 20 megapixelů vykreslí. Otázkou je, zda vykreslí až 28 MPx. Nejprve tedy zkusím objektiv Samsung NX 18-55mm F3.5-5.6 OIS na obou tělech. Snímek z 28MPx přístroje uvedeme jak v plném rozlišení, tak i po převedení na 14,6 MPx, aby byl krásně vidět rozdíl mezi 14,6 megapixelů ze 14,6MPx čipu a 14,6 megapixelů z 28MPx senzoru.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Přestože se jedná o základní setový objektiv, rozdíly v kresbě jsou obrovské. Jde jasně vidět, že 28MPx snímek má vyšší rozlišení a spoustu detailů navíc než 14,6MPx snímek uprostřed. Pokud snímek z NX1 zmenšíme na rozlišení fotoaparátu NX11, navzdory stejné počtu megapixelů je snímek původem z 28MPx čipu velmi výrazně ostřejší a detailnější. Můžete si stáhnout RAW z NX11 i z RAW NX1. Vyzkoušejme oblíbený Samsung NX 30mm F2 pancake.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Ani s pancakem se nic nemění a NX1 s 28MPx senzorem nabídne podstatně vyšší množství detailů. I po zmenšení vypadá snímek mnohem detailněji než ten z NX11. Je vidět, že i v praxi z NX1 skutečně vytřískáte mnohem více detailů. Opět je k dispozici RAW ze 14,6MPx senzoru a RAW z 28MPx čipu. Tím ale zdaleka nekončíme, máme zde ještě profi objektiv Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Rozdíly jde vidět i zde. Pokud se podíváme na 14,6MPx čip a srovnáme to se 14,6MPx výsledkem z 28MPx senzoru, lze vidět ostřejší hrany, rozdíly jsou např. na discích aut, lepší prokreslenost si můžete všimnout i na zeleném stožáru vzadu, nemluvě např. o stromech. Můžete si stáhnout RAW z NX11 a RAW z NX1.
Nejnovější články
Samyang uvedl vysoce světelný objektiv XP 50mm F1.2 Samyang uvedl vysoce světelný objektiv XP 50mm F1.2
Společnost Samyang představila třetí objektiv své řady XP. Jde o vysoce světelnou padesátku XP 50mm F1.2. Dle výrobce by měly vykreslit přes 50 megapixelů a být vhodný i pro natáčení 8K videosekvencí.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Tamron uvolnil dva teasery na nové objektivy Tamron uvolnil dva teasery na nové objektivy
Společnost Tamron uvolnila dva teasery na nové připravované objektivy, které by měly být představeny již za dva dny. Jedním z nich bude podle vzhledu telezoom, druhým by mělo být něco širokoúhlejšího.
20.2.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Zakladatelé Lexaru to opět zkouší, je tu ProGrade Digital Zakladatelé Lexaru to opět zkouší, je tu ProGrade Digital
Paměťové karty Lexaru nedávno ukončily svůj život pod taktovkou Micronu, aby je pak oživil Longsys. Zakladatelé společnosti však už v nynějším zbytku Lexaru nejsou a založili novou společnost ProGrade Digital.
20.2.2018, aktualita, Milan Šurkala
Sony představilo CMOS BSI senzor s globální závěrkou Sony představilo CMOS BSI senzor s globální závěrkou
Klasická elektronická závěrka přináší mnoho problémů jako je např. kácení svislic při rychlém pohybu. Sony proto vyvinulo CMOS BSI snímač, který má globální závěrku a na tyto neduhy netrpí. Využívá 14bitových A/D převodníků.
20.2.2018, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Lensbaby Burnside 35 s ovladačem vinětace i swirl bokehu Lensbaby Burnside 35 s ovladačem vinětace i swirl bokehu
Lensbaby rozšiřuje nabídku o nový 35mm objektiv Burnside 35, který dokáže řídit množství vinětace i charakter swril bokehu. Ten se vyznačuje jakýmsi zatočením obrazu v rozostřených částech pozadí.
20.2.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář