Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Komentáře od třebaň (2)
Avizovaná OM1 může obsahovat Quad Bayer senzor imx472. Specifikace Sony uvádí 4 módy vyčítání pixelu: Normal, Phase difference, Single pixel a HDR. Výstup má být 10 ­(1,07 miliard barev­) nebo 12 bit ­(doufejme­). Quad Bayer znamená sloučení 2x2 sousedních pixelů do jednoho velkého neboli 22,1 MPx se sloučí do obřích 5,2 MPx ­(noční focení apod?­). AF fázové ostření je jasné. HDR mód může být dvojí zesílení ­(dual gain­) z pixelu anebo sousední pixely pracují s různým zesílením a výsledkem je větší dynamický rozsah ­(něco podobného se používá u fotomobilů­). Jaký je rozdíl mezi módy normal a single pixel si netroufám tipovat. Je otázka jaký procesor a algoritmus OMDS nasadí do OM1 aby se maximálně využila flexibilita senzoru.
Odpovědět0  0
co byla dnes zveřejněna vypadá velmi dobře, bude to superrychlý foťák! Fázový AF si poradí s: auty, supersporty, motorkami, letadly, helikoptérami, vlaky včetně parních a šikanzenů, psy, kočkami, tvářemi, očima, ve výčtu mi chybí jen TIE Stíhačka Darth Vadera :­-­)­))
Odpovědět0  0
a design Epsonu považuji za nadčasový. Bohužel lpění na 6MPx CCD senzoru a nekvalitní hledáček se podepsaly na klesajících prodejích a nový přístroj nedostal šanci na rozdíl od Leicy ­(v té době M8 měla ca 11 MPx CCD­), která se tvrdošíjně drží ­(a zatím úspěšně­) služebně nejstaršího bajonetu M od roku 1954. M11 již nicméně ukazuje, že hledáček, byť vyroben s mikronovou přesností, dosahuje s 60MPx FF senzorem svých hranic a tak Leica nabízí přídavný EVF a flexibilní rozlišení. V článku se uvádí, že Epson se odklonil od M bajonetu, což mi připadá zvláštní, když jeho partnerem byla tehdy Cosina­/Voigtlander, která vyráběla řadu let kvalitní filmové Bessy právě s M bajonetem a dnes její objektivy patří k těm nejkvalitnějším na trhu. DSLR pomalu začíná vyklízet pozice, kéž by někdo ukázal snahu přijít s jednoduchým minimalistickým FF hledáčkovým aparátem s M bajonetem!
Odpovědět0  0
nákup Sony GM AF 135­/F1.8 FE s výraznou slevou a musím říct, že to je fantastické sklíčko a pro mé účely absolutní jednička. Doufám, že pro mnoho zájemců, kteří mají hlouběji do kapsy, nabídne tento Samyang také velmi slušnou kvalitu.
Odpovědět1  0
D500 byl a je velmi slušný apsc foťák a těžko by se hledal lepší v dané kategorii. Mám za to, že Z50 používá prakticky identický senzor ­(BSI CMOS­) vyjma nějakých tweaků jako fázový AF a optimalizace pro nízká ISO ­(specialita Nikonu­). Nakládání se šumem obstarává procesor­/algoritmus. Příklad: Canon R3 byl na DXO vyhlášen králem nízkého šumu načež následovalo tvrdé vyjádření na DPR potvrzené photonstophoto s verdiktem, že procesor v R3 potlačuje šum bez možnosti vypnutí a na úkor detailů­/dynamiky. Každopádně je škoda, že tyhle mašinky pomalu a jistě mizí...
Odpovědět0  0
Osobně preferuji web ­"photographyblog.com­", kde je možný download neupravených .dng fotek z příslušných fotomobilů takže nejsem odkázán na přeostřené jpg. Nejlépe tam vycházejí nepřekvapivě Xperia PRO­-I ­(asi favorit pro fajnšmejkry­) a iPhone 13 Pro ­(ideální spíše pro běžné uživatele­). To je vcelku ve shodě s porovnávacími testy blogera Tony Northrupa. Myslím, že tyhle dva kousky nastavují pomyslnou horní laťku ­(berme v úvahu, že vývoj mobilu třeba u Apple trvá tři roky­) foto­-mobilů ­- ale bohužel i v ceně..
Odpovědět1  0
i Čína a letos přijde záplava nové generace s ultra­-výkonnými Snapdragony a MediaTeky. Zákazníci v USA nebo Japonsku zůstanou věrní iPhonům ale Applu chybí zoom a údajně připravuje do 14 nebo 15 velký 1­/1.3­" hlavní senzor s 8k ­(48Mega­).
Odpovědět0  0
integrovaný 1.4TC dává prakticky 400...560 v jednom v rámci FF nebo ca 600­-­-­-800 mm­/DX. Komu se cena nezamlouvá, může si pořídit 400­/2,8 přes e­-bay 6.5­-kilové AF­-I za 70.000,­-Kč :­-­)
Odpovědět0  1
Xiaomi si vede velmi dobře a uvádí, že objednávky dvanáctky ­(kde se přiklonil k menšímu senzoru Sony­) po 5 minutách dosáhly hodnoty kolem 6 mld Kč, což je částka podobná celkové objednávce Nikonu Z9. Jsem zvědav na spolupráci Xiaomi s Leicou, která se rozloučila s Huawei, ale myslím, že velikost senzoru nemusí být na prvním místě, standard v mobilech aktuálně znamená hlavní senzor 50 Mega pod 1­/1,5­", světelnost pod f2, celkem 3 senzory, nový Snapdragon Gen1 popř. Mediatek Dim 9000, rychlonabíjení a kvalitní displej a zábavu ­(třeba pro mě­). Nové procesory znamenají rychlejší a kvalitnější ­(doufejme­) zpracování obrazu a určitě vidím posun v Raw ­(zde + ve spolupráci s Hasselbladem­). OnePlus avizuje, že se zaměří na vyšší segment trhu s cenou nad 2.000 juanů ­(ca 7.000Kč­).
Odpovědět0  0
svou největší továrnu v Číně s celkovou produkcí kolem 12 mil objektivů, 1,2 mil foťáčků a kamer, počet dotčených zaměstnanců je nemalý ­- kolem 1300. Canon se údajně má stahovat zpět do Japonska. Jako důvod se uvádí ty notoricky známé: stále se zlepšující fotomobily, nedostatek čipů a epidemie.
Odpovědět1  0
V reálu asi nebude dynamika vyšší než 13 EV ­(jedná­-li se o Sony senzor­) a to asi jen v režimu nízkého ISO 64­-200. Obecná podpora formátu s větší dynamikou a širším barevným prostorem než jpg už by byla na místě ­(JPEG XL?­).
Odpovědět0  0
Update ii ­(a už končím­). Shrnutí web testů AF objektivů Viltrox:
+ Kovová poměrně robustní a kvalitní konstrukce, kovový bajonet, rel. kvalitní antireflex, vodo­-odpuzující povrch přední čočky, ruční clona, rel. příznivá cena, možnost updatu firmware, dobrá centrální ostrost, obecně optická kvalita a AF nezarmoutí, výborná světelnost.
- Není jasná rychlost AF za nízkého osvětlení­/kontrastu, výrazná vinětace a nižší ostrost mimo střed, pouze 9 lamel a otvor není vždy úplně kruhový ­(!­), občas je slyšet AF motorek, zkreslení, vinětace a optické vady nelze kompenzovat v aparátu ­(focení do jpg­) ale pouze z rawů při postu.
Vcelku bych řekl, že Viltroxy naleznou uplatnění spíše u APSC Z­-mountu, kde je výrazný deficit skel.


Odpovědět0  0
Update: Na Viltroxstore.com je krom nabídky sortimentu i zajímavé video výroby objektivů, zdá se, že mimo montáže mají i broušení čoček a kontrolu kvality. AF objektivy Viltrox obsahují mj. asférické, HR a ED členy, spíše si ale myslím, že tyto speciální skla nakupují.
Opticky identické jsou APSC skla 23­/33­/56 mm f1,4 a portrétní velmi slušná ­(srovnatelná nebo lepší než Sony­) FE 85mm­/f1,8 od Tokiny. V ČR Tokinu nabízí EKG sro, zmíněná 85 pro FE je zde za necelých 15.000,­-Kč, naproti tomu aktuální cena na Amazon.de je něco přes 9.000,­-Kč ­(což považuji za velmi dobrý poměr kvalita­/cena­).
Odpovědět0  0
a nabízí skla pro řadu APSC se světelností 1,4: 23, 33 a slušnou 56 mm. Nová třináctka f1,4 by měla být k dispozici i pro ostatní APS­-C ­(Canon M, Sony E a Nikon Z­), připravuje se ještě 60 mm makro. Řada FF je zastoupena 24, 35, 50 a 85 mm­/f1,8 pro Sony FE a Nikon Z, chystá se 20 mm, 105 makro a 135. Lightroom má korekci chromatických vad Viltroxu pro Sony ­(ostatní nevím­). Optika a kontrola jakosti asi nebude nic výjimečného ale to se časem může jedině zlepšit.
Odpovědět0  0
Samsung a Apple obsadily letos celosvětově tři první příčky v prodejích. High­-endový Xiaomi Pro 12 vyfasuje zbrusu nový Sony IMX707 1,28­" ­(pravděpodobně RGGB­) stabilizovaný snímač a zřejmě se odehraje i světová premiéra se zbrusu novým výkonným procesorem Snapdragon 8 Gen1. Nově je exkluzivně pro Samsung Galaxy S21 Ultra ke stažení Expert RAW, který umožňuje ladění stínů, světel, barev apod. a ukládání obr. ve formátech bezeztrátový JPG a 16­-bit DNG RAW přímo v mobilu. iPhone má ProRaw, jaký a zda vůbec bude mít raw editor i Xiaomi zatím nevíme.
Mimochodem z rawů je možno v PC­/Mac extrahovat tzv. embedded jpg, takže není nutno fotit raw + jpg. Free utilita odzkoušeno se Sony ­(https:­/­/www.fastrawviewer.com­/RawPreviewExtractor­).
Odpovědět0  0
Na ebay jsou těla A7iii a Pana S5 kolem 30.000,­-Kč, Nikon Z6 je o něco levnější ale nedokážu posoudit, zda je to málo nebo hodně. Sony možná dočasně zkouší zaříznout APSC. Na profi nová FF těla se čeká měsíce, údajně Nikon má 40.000 objednávek na Z9 ale měsíční kapacita výroby je 3.500 ks, podobně je na tom i A1 a R3. High end trh je hladový a Sony soustřeďuje síly právě zde. Sony jako výrobce cmos obrazových senzorů a Qualcomm jako dodavatel procesorů Snapdragon avizují právě teď partnerství a Tony Northrup dokonce spekuluje, že Sony bude portovat Android na FF fotoaparát A3 s cenou kolem 1000 USD :­-)
Odpovědět0  0
vyrovnávaly s handicapem nižší dynamiky pomocí různých forem multiframingu, binningu ­(zlepšení šumu­), eliminací přeslechů ­(difuze fotonů do sousedních pixelů­), eliminaci odrazů fotonů ­(úpravou povrchu pixelů­). Odhaduji, že touto radikální změnou struktury z plošného uspořádání pixelů ­(fotodiod s tranzistory­) na dvouvrstvé dojde k zlepšení dynamiky a šumu tak, že např. malý 2­/3­" se posune na úroveň 1­", ten na M43 atd.
Ale ani fandové FF nemusí smutnit, společnost GPixel, kde se to jen hemží veterány z oblasti cmos čipů, angažovala nedávno specialistu Dr. Assaf Lahava z izraelského Toweru a výsledkem spolupráce je komerční dostupnost vrstveného 49MPx čipu GCINE4349, který ­"umí­" video 8k­/120fps, takže je výrazně rychlejší než A1­/Z9­/R5 a dynamiku v HDR režimu až 110 dB.
Odpovědět1  0
tak je to FF obdoba Fuji XPro3 s hybridním optickým a el. hledáčkem. Ale ne takový nedotažený polotovar a samozřejmě s M bajonetem. Něco jako byl Epson RD. Je škoda, že si nikdo netroufne na takový rangefinder, focení s takovými sklíčky by prostě ­(pro mě­) byla radost. Leica sice chystá hodně inovativní M11 ale já si počkám na Darth Vader edici :­-)
Odpovědět0  0
Batman a Darth Vader. Mithril, magický stříbrný kov pevnější než ocel chránil hrdiny ve Středozemí, možná se jednou dočkáme Leicy oděné i do tohoto zázračného materiálu :­-­). Pro ty, kteří preferují fakta: Leica Q2 Reporter byla navržena mj. pro připomenutí 40. výročí prestižní ceny ­"Leica Oskar Barnack Award ­(LOBA­)­" v dokumentární fotografii. Letos byla oceněna venezuelská fotografka Ana María Arévalo Gosen za svou citlivou sérii Días Eternos z ženských věznic ve Venezuele a El Salvadoru aparátem Leica Q.
Odpovědět1  0
Já fotím na FF sony hlavně muziku­/koncerty, kde bodovky vyrobí lokální přepaly na čele nebo vlasech a přitom většina snímku je v šeru nebo dokonce tmě ­(problém dynamiky­). Jak se to řešilo dříve? Náhodou jsem narazil na DPR ca 20 let staré hodnocení dynamiky Nikonu D1 a EOS D30 a k mému údivu tam uváděli, že DR pro RAW i jpg bylo kolem 9 EV ­(neboli hluboce pod 60dB a kontrastní poměr ca 600:1, asi CCD senzory­). Proč to uvádím? Dynamikou 60 dB ­/10EV­) se dnes pyšní i poslední gen. mobil. senzorů Samsung a nové ISP procesory Mediatec 9000 nebo Snapdragon Gen1 budou umět přes super rychlý multiframing vyrobit HDR dynamiku 18EV ­(lidské oko má dynamiku kolem 20 EV ale nevnímá int. světla lineárně jako CMOS senzor ale logaritmicky­). Gigajot má s pixely 1,1 mikronu dynamiku 80 dB ­(13EV­) ­- což je prakticky na dohled FF aparátům. Co to bude stát? Optika se stabil. modulem s FF ekvivalentem kolem F7 ­(iPhone 13­) stojí kolem 20USD, senzor pár dolarů + ISP, takže za 200gr. mobil s 3 fotomoduly, špičkovým 12 bit HDR Dolby Vision displejem a dobrou výdrží baterky vypláznu kolem 1500 USD. Ale nechť si každý vybere sám!
Odpovědět0  0
krajina z Kanárů, zasypané sopečným popelem vypadá jak dig. renderovaná...anebo je vše reálně zachyceno? Pak mě zaujal obraz důstojného smutku královny v Kapli Sv. Jiří, nádherná atmosféra. Následující práce se světlem a dynamikou během souboje tenisty Tsitsipase s Djokovicem je můj šálek kávy. Paráda.
Odpovědět0  0
se osmělují nabízet AF skla pro RF a Z bajonety a Viltrox byl zřejmě zatím vyhodnocen jako neškodný. Provedení pro Sony FE ­(opticky dle testů slušný­) a Nikon Z neobsahují přepínač AF­/MF jako u Canonu RF, cena kolem 350€ ­(německý dealer, v ČR jsem nenašel prodejce­) je OK ale jak je to s kontrolou kvality a konzistencí výroby? Mimochodem Samyang­/Rokinon z nabídky AF pro RF záhy vycouval, údajně hrozila žaloba Canonu ale chystá řadu cine XEEN MEISTER 35­-50­-85­/T1,3 ­(pro ARRI PL, Canon EF a SONY FE­), z čehož by se mohla vyklubat slibná AF sklíčka F1.2.
Odpovědět0  0
za laciné dílko a vůbec se nedivím, že naaranžované černošské děcko v rozbitém baráku u moře vzbuzuje kritiku ­- dle mého oprávněnou. Toto ­"umění­", chladně kalkulující s lidskými city se nikoli náhodou trefně nazývá ­"Misery Porn­".
Odpovědět2  0
Z jiného soudku je ztvárnění ornitoptér v nové Duně, kde tvůrci museli vymodelovat mimo vizualizace tvaru, pohybu křídel á la vážka i efekty víření písku a vytvořit doprovodnou akustiku se zvuky tak, aby náš mozek akceptoval tyto nám neznámé létající okřídlené stroje jako reálné. Myslím, že se tvůrčí týmy podobnými dokumenty inspirovaly s vynikajícím výsledkem.
Odpovědět1  0
že mu nevyšel ten jeho let do Moskvy. Údajně nejhorší postihy jsou za fotky osoby v červeném svetru před Kremlem.
Odpovědět0  1
a to kvůli zabudovanému shieldu ­(viz batmobil z Batman 1989­). Profi bezzrcadlovka bez závěrky, kdy se dočkáme bezkamerky? Ale vážně, Nikon se předvedl, nešetřil to, dal se dohromady s Apple, koupil licenci ProRes ­(Raw­) a zřejmě i licenci od intoPIX pro svůj nový foto formát compress­-raw a video formát N­-Raw a to ještě podsekl konkurenci. Držím palce!
Odpovědět3  2
viz: https:­/­/www.sony.jp­/ichigan­/info2­/20211021.html
Společnost zvažuje uvedení α7IV a dalších produktů na jap. trh jakmile budou k dispozici detailní informace. Japonci volí taktiku opatrného vyčkávání ­(notorický nedostatek součástek­/čipů?­).

Na závěry ohledně kvality fotek je ještě brzy ­(není k dispozici raw editor­), pokud jde o video ozývá se kritika, že 4k­/60p je pouze v S35 ­(APSC­) formátu a nikoli FF, na druhou stranu kvalita FF 10 bit 4k­/30p videa je zřejmě díky oversamplingu ze 7k vynikající a vyrovná se kvalitě A7siii.

Odpovědět0  0
byla skutečně extrémně úspěšná a stále je velmi dobrá ale už nestíhá čelit R5 a R6 Canonu. Sony usazuje zbrusu nový senzor ­(vrstvený?­) do těla A7Siii a akcentuje ­"filmové­" vychytávky jako streaming a vlogging pro mladší generaci a kvalitní 4k. Proč zrovna film? R5 přišla s 8k, Apple chystá ProRes pro iPhony, Leitz coby těžká filmová váha vstupuje do L­-mount aliance, Panasonic se profiluje zřetelně filmově. 33mega také může přilákat zájemce, kterým se 20­-24 MPx už zdá málo. Doufejme jen, že 15 EV dynamika se promítne i do rawů hlubší černí, prokreslenějšími stíny a snad i lepší filmovou dynamikou než skýtá A7Siii ­(něco přes 12EV v praxi­).
Odpovědět0  0
ilustruje vývoj Sony v oblasti prémiových zoomů, kdy vůbec poprvé výrobce zařadil čočku s velmi nízkým rozptylem a asférickým tvarem ­(ED aspherical­). Tuto špičkovou a velmi drahou technologii, která eliminuje sférickou a barevnou aberaci v jediném kroku, ovládl Canon a Nikon již dříve a zde Sony pomohla díky výrazně jednodušší optické konstrukci uspořit libru na hmotnosti a přesto ve srovnání s první generací zlepšit prakticky všechny optické parametry. Sony chce své tři základní zoomy tzn. 16­-35, 24­-70 a 70­-200 nabídnout i v provedení ­"cine­" a myslím, že je na dobré cestě.
Odpovědět3  0
který není z hlediska editace ideální a nově i do vlastního ProRaw, který byl laděn ve spolupráci s Adobe a zahrnuje multi­-frame výpočtový proces Applu ­(na rozdíl od jednosnímkového rawu­) a je nově podporován Adobe i na iPadech. Shodou okolností se na DPR strhla intenzivní diskuse nad galerií Apple iPhone 13 Pro v souvislosti s recenzí tohoto povedeného fotomobilu s f6.8 FF ­(cituji­) ekvivalentem hlavní kamerky. Důležitá je zmínka zobrazovat­/editovat fotografie z tohoto iPhonu­/ProRaw na moderním HDR ­(OLED nebo IPS­) displeji disponujícím DCI­-P3 barevným prostorem a mohu skutečně potvrdit viditelný rozdíl v barevném podání a lepším prokreslení stínů při zobrazení fotek z galerie po aktivaci HDR a P3 na OLED displeji. Osobně si nicméně počkám až na Phone14 :­-­).
Odpovědět0  0
A kde jsou Dvoukvítek s Mrakoplašem???
Odpovědět0  0
Společnosti Canon a Nikon nikdy neposkytly komunikační protokoly svých bajonetů třetím stranám. Tudíž dodavatel optiky pro tyto bajonety se musí vydat cestou reverzního inženýrství. Pokud je mi známo, tak pouze Samyang popř. čínské firmy to zkouší. Tamron ani Sigma v seznamu dodavatelů pro RF nebo Z mount zatím nefigurují a navíc Sony coby hlavní akcionář Tamronu si bude hlídat vlastní zájmy. Zajímavá informace v této souvislosti je, že TTArtisan avizuje AF 35­/f2.8 pro pět MILC bajonetů ­(!!!­) a to FF i APSC. Možná čínští reverzní inženýři skutečně odhalili tajemství temné strany. :­-­)­)­)
Odpovědět0  0
Monochromatický Starvis snímá i v ič spektru ­(důležité pro vodíkové pásy­), ultranízký šum, funkce HDR a binning ­(např. quad 2x2­), je umístěný v temperovaném pouzdře ­(až do ­-35C­) a je to úplně jiná liga než A7Riv. Triplet Apochromát bez barevných vad a s korekcí komy je v této kategorii samozřejmostí, sledovací zařízení, stativ, software pro skládání expozic, za pár minut se to postaví a fotíme. Barevné fotky se získají automaticky kombinací snímků s filtry.
Nepochybuji nicméně o tom, že existují zapálení astronomové, kteří si dokáží postavit něco podobného za část ceny. Existuje i jistý astronomický server, který umožňuje přes webové rozhraní zablokovat si pozorovací časy observatoří a ohromit kámošku mimozemskými mlhovinami na monitoru u sálajícího krbu. :­-­)
Odpovědět2  0
Na DPR fórech už před lety volali pamětníci z éry kinofilmových poloprofi EOS5 ­(1992­) a EOS3 ­(1998­) aby Canon vtělil Eye focus i do bezzrcadel, ale Canon usoudil, že do M řady se to nehodí. V R3 funguje Eye focus skvěle. Bravo!
Odpovědět0  0
Jak tahle vychytávka funguje v praxi, Canon doporučuje kalibraci?
Odpovědět0  0
na fotografovaný objekt přes hledáček se mi velmi zamlouvá coby intuitivní technika ostření. Smůlu údajně mají modroocí a obrýlení a čučkaři :­-­). Vůbec AF je velmi silná stránka Canonu. Jsem zvědav jak si R3 povede vedle veleúspešných a levnějších R5­/R6.
Odpovědět0  0

Uvádí se, že lidské oko má rozlišení necelých 600 Mega neboli 200 000 světločivných buněk na čtvereční milimetr sítnice, zatímco u orla je to asi 5x více, vidí barvy živěji a dokáže rozlišit více odstínů a vidí také v ultrafialovém spektru. 90% očního signálu u člověka zpracovává mozek, u orla je to max. 50% ­(jakási obdoba AI­). Zatím jsem si nevšiml, že by orli protestovali s tím, že by se spokojili s nižšími parametry. :­-­)
Odpovědět0  0
tak se snižují ceny nebo se na trh vrhne nový produkt. Starší ­(ale stále kvalitní­) aparáty skutečně zlevňují a v nejbližší době se očekávají nové produkty jako Pana GH6 a snad i OMDS, Fuji, Sony Aiv, Nikon Z9 a samozřejmě Canon s úplně novou generací senzorů ­(vrstvené BSI a quad fázový AF?­). Pomůže to? Těžko říct. Výrobní cena senzoru se odvíjí od druhé mocniny plochy neboli vývoj a výroba malých senzorů do fotomobilů je mnohem, mnohem levnější a i z hlediska kvality jsou fotky sdílené na soc. síti pro běžné smrtelníky přijatelné. Čínské firmy se do výroby fotoaparátů nijak nehrnou a prakticky vše je v rukou Japonska. Co objektivy ­- tam je Čína aktivní, Canon a Zeiss avizují zvýšení cen. Fujifilm následuje Sony E mount a otevírá protokol pro X mount.
Odpovědět0  0
Snaha Fujifilmu o cenově dostupný středoformát pro studiové fotografy nebo krajináře bez preferencí video­/rychlost je vskutku obdivuhodná. Váha 900 g je srovnatelná s věhlasným Nikonem D850. Senzor ­(tipuju FSI­) je prakticky identický s Pentaxem 645Z čili technologicky někde na úrovni 1. poloviny minulého desetiletí ­- nic proti ­- protože FSI senzor ve spojení s Digic X září v Canonu R5. U FSI do puntíku platí, že na velikosti záleží. GFX50Sii s novým procesorem a barevným podáním a analogovými simulacemi Fujifilmu si určitě zaslouží pozornost a podle aktuální roadmapy chystá výrobce zajímavá GFX skla a na dnešní dobu nevídaný tiltshift zoom 20­-35 mm ­(napřesrok­).
Odpovědět0  0

Moje chyba ­- 2 000 USD je za Nikon 24mm f­/1.4G. Nikon Z 24­­/1.8 S je jak uvádíte.
Odpovědět0  0
Co konkrétně vadí? Jediná 24­/f1.8 pro L mount, není moc z čeho vybírat...stejný Nikon v Z mountu je 2x dražší ­(ale je i 2x kvalitnější?­), pro Sony E mount Samyang stojí polovic ale bez krytí. Navíc Canon, Zeiss a možná i další začínají zdražovat skla a z focení pro radost se stává drahá sranda.
Odpovědět0  0
Neutuchající a sympatický zájem o okamžitou fotografii dnes hlavně táhne Fujifilm Instax s prodeji kolem 9 mil ks fotoaparátů ročně a již překonává prodeje digitálních fotoaparátů. Dále tady máme Lomo a samozřejmě geniální prapůvodní Polaroid, který po demisi oživila společnost Impossible Project. Andy Warhol používal Polaroid jako základ pro své pop­-artové kreace a skládací SX­-70 předznamenal příchod iPhonu coby foťáčku do kapsy. Držím palce!
Odpovědět0  0
představila krásný kompakt DIMAGE X1. Konstruktéři tehdy nevídaným způsobem dokázali do malinkého těla doslova namačkat stabilizovaný periskopický 3x zoom ­(37­-111 mm­/f 3,5­) a taktéž stabilizovaný 1­/1.8­" ­(8 mega­) CCD senzor, celek umožňoval 3EV kompenzaci vibrací. O rok později Sony kupuje K­-M ale prezentované řešení OPPO mi to celé moc připomíná i když s novou marketingovou rétorikou. CCD se posunulo k CMOS, Anti­-shake je IBIS, senzor bude asi vrstvený a optika obsahuje asférické členy, snad ten K­-M ­"comeback­" uvidíme během Q1 2022.
Odpovědět0  0
Letos už DSLR technika vyklidila pole a jasně dominuje MILC, zejména A1 s triem ocenění EISA, TIPA a Grand Prix ­(Japonsko­). Sony vůbec velmi chytře vykrývá trh jednak vlastními produkty a v objektivech vydatně napomáhá i cenově přístupný Tamron, kde Sony vlastní kolem 15%.
Odpovědět2  0
pro M43 a větší senzory zásadní problém, a přitom dnešní fotoaparáty spíše odrážejí technologie minulého desetiletí s řádkovým vyčítáním ­(výjimkou jsou pro běžného smrtelníka nedostuné A1, R3 a Z9 s rychlými vrstvenými senzory­). Velké pixely sice v extrémně vysokých ISO ­(nad 50.000­) mohou přinést lepší kresbu ale také nepříjemné šumové bloky, s kterými si neumí poradit AI odšumovací algoritmy na rozdíl od jemně distribuovaného šumu vysokorozlišujících senzorů.
Odpovědět0  3
iphone defaultně fotí do hevc formátu, který je kvalitnější než jpg. Na obzoru je nový bezplatný kvalitní hdr formát .jxl ­(jpg xl­) a snad se rychle rozšíří i do smartfonů a na intenet. Dle ­(subjektivních­) testů zatím 1­" mobily Sharp Aquos­/Leitz nepřekonávají iPhone nebo Samsung. Sharp uvádí 1­" čip ve svém katalogu a nabízí se otázka, co uvnitř vlastně je.
Odpovědět0  0
po uvedení na trh v Japonsku skvěle prodává a značka se konečně prodrala mezi lídry MILC Sony­-Canon. Daří se všem a poznatky z Tokya ­(testování Canonu R3, Nikonu Z9, Sony v rozsahu 10­-30 % mezi profi­) svědčí o posunu u výrobců a vnímání značek v tomto ­(konzervativním­) segmentu profi sport foto.
Dle Nikkei byly loni tržní podíly silné pětky: Nikon 13,7%, Sony 22,1%, Canon 47,9%, Fujifilm 5,6%, Panasonic 4,4% což se asi jen tak nezmění ani letos.
Odpovědět0  0
Laserem zničený CMOS senzor byl reportován už někdy před 10 lety. Tehdejší FSI měly proti BSI před fotodiodou více ­"drátů­". Intenzivní laser dokáže přehřát ­(vypálit­) polovodičové prvky CMOS. Lidary u aut mají ­"dohled­" kolem 300 metrů, svítí pro oko v neviditelném IČ spektru, ale myslím, že infračervené světlo prakticky nepronikne přes bayerovu masku na senzor.
Odpovědět0  0
mě dost baví, 300g holé tělo se dá unosit. 600­-700 USD vypadá na entry level bezzrcadlo, ne každý má 6000 USD na A1. Před lety jsem si za 16.000,­- pořídil A6000+ten základní zoom ­(který jsem obratem prodal­), doplnil 35­/f1.8 za osmičku a bohatě mi to stačilo. Senzor nebude nijak zázračný, ale AF bude rychlý, mikrofon kvalitní a se stabilizovaným objektivem 10­-18­/f4 to bude jako celek vlogerům slušně fungovat.
Odpovědět3  0
fotí neslyšně, některé vyznávají retro­-estetiku ale ještě by mohly vrátit speciální zkušenost OVF dálkoměrů a manuál. ostření. Zdá se, že nejblíže k tomuto pojetí ­(samozřejmě vyjma nedostižné Leicy M­) má hybridní ­(EVF+OVF­) XPro řada s tímto retro super světelným sklíčkem. Fuji zřejmě zcela otevřela Cosině komun. protokol a voila ­- máme na světě kompenzaci parallaxy pro OVF u MILC. Doufám, že Fuji bude v tomto ohledu dále ladit své modely a snad se přidá i Sony. Pak si s Depeche Mode zanotuji Enjoy the silence: All I ever wanted All I ever needed is here in my arms!:­-)
Odpovědět0  0
digit. fotoaparátů a mobilů. Foťák s Androidem představil i Zeiss, Snapdragon chipsety už jsou dostatečně výkonné ­(888 to asi nebude vzhledem k absenci 5G­), velký 5­" displej, výměnná výkonná baterka, bezdrátové dobíjení, GPS, 2x USB, přímý streaming, plně dotykové UI nezní špatně. Chybí stabilizace, nevíme nic o ostření ­(rychlost, kontrastní AF?­). Alternativou může být Aquos­/Leica s 1­" senzorem. Cena 600 USD je na první pohled sympatická za entry M43 ale proti zavedeným značkám M43­/APSC s cenami kolem 900 USD to nebude mít jednoduché. Značka Yongnuo překvapivě nabízí mj. dva AF objektivy pro Canon RF, zřejmě to s fotoaparáty myslí vážně.
Odpovědět1  0
Na diskuzních fórech ovšem dostává tenhle F­/4 zoom slušnou sodu právě kvůli ceně a např. kvalitní Nikon Z14­-30­/f4S ­(bez stabilizace­) je cenově naprosto někde jinde. Je otázka zdali IS ­(krajinář je zvyklý na stativ­) vyváží tuhle cenu ale Canon zřejmě cítí, že to ustojí. Zajímavé, že AF Samyang skla pro RF mount Canonu jaksi zmizela z webu Samyanglens.
Odpovědět0  0
není nikdy dost. Estetika Nikonů FE­/FM ovlivnila celou generaci fotografů 80­-90 let a pokud ovlivnila i současný Fuji design, jen dobře. Určitě to není přístroj do studia nebo aby trhal asfalt v rychlosti. V černém provedení, osazen 28­/f2,8 sklem bude pro street foto neviditelný a neslyšitelný. Hipster, který si kupuje kompaktní kazety si možná spíše pořídí stylovější stříbrné provedení. Asi už nebude poléhávat na kyčli ­(hip­) jako prapůvodní opium kouřící jazzoví hipsteři ze 40 let ale s tímto aparátem si prostě udělá radost a v pohodě si vyfotí a natočí kámošku někde na mejdánku. Nic víc, nic míň.
Odpovědět1  0
Je fajn, že se SD formát stále drží. Velmi kvalitní, rychlá a relativně dostupná je řada SanDisk Extreme Pro SD s parametry uváděnými výše.
SDexpress je jakousi odpovědí na CFexpress typ A ­(rozhraní PCIe 3.1 x 1 lane v nejnovějších SONY fotoaparátech­) ale je otázka jak to bude s kompatibilitou.
Odpovědět0  0
tohoto SIM­-free fotomobilu se ujal Mark Shepherd, vedoucí design oddělení Leicy, který má na svědomí mj. lim. edici Leica M9 Titanium ­(2010­). Fotomobil má specificky tvarované boky zabraňují vyklouznutí, vymazlená odskakující magnetická krytka připomíná původ přístroje. Snapdragon 888 sice disponuje staggered HDR funkcí ale zda bude 1­" senzor ­(pravděpodobně SONY­) podporovat multiframe nebo novější řádkový či dual gain HDR zatím nevíme. Příjemně by překvapilo fázové ostření 2x2OCL, což by svědčilo o Quad Bayer struktuře ale to by pro Leicu bylo až příliš inovativní. Majitelé se od července mohou těšit na jednoduché a přehledné UI a kvalitní ­"Leica look­" fotky na LFI cloudu ve třídě entry foto.
Odpovědět1  0
si zřejmě nachází cestu i do ve ­"velkých­" senzorů. První zmínka byla už předloni u FF Sony IMX555 ale tahle novinka vypadá propracovanější. Pro mě je trochu záhada pojem subpixely. Jedná se o subpixely ve smyslu fotodiod? Canon používá v každém pixelu dvě fotodiody, které slouží k dual fázové detekci ­(DPAF­) a avizuje přechod ke quad fázové detekci neboli 4 fotodiodám v rámci pixelu přičemž signály z těchto individuálních fotodiod se slučují. Sony u velkých senzorů na rozdíl od fotomobilů nepoužívá quad fázový AF ale část pixelů ­(ca 5%­) byla vyhrazena pro vertikální nebo horizontální fotodiody pro fázový AF, což může generovat obrazové vady a Leica nebo Panasonic raději lpěli na kontrastním AF. Na místě je ovšem otázka, jak je to s patenty fázové detekce Canonu. Jinak příznivci M43 se dočkají vrstveného ­(!­) quad bayer 20MPx senzoru ­(ať už to znamená cokoliv­) IMX472 s 4k­/120p­/12bit výstupem. Že by GH6?
Odpovědět0  0
ale s protokolem RTMP jej těžko může streamovat. HTTP se asi objeví až v GH6 ­(6k+ ND filtr?­) a­/nebo S1Hii ­(8k + ND filtr?­).
Odpovědět0  0
že kdo kontroluje alespoň 20% trhu, kontroluje i ceny. Cenový rozdíl mezi oceněnými Sony A1 a Canon EOS M50 Mark II je ukrutný desetinásobek. Liší se i kvalita fotek desetinásobně? Nevím, ale Sony totálně vyzobalo highendové produkty.
Odpovědět0  1
rád jsem se podíval na všechny 4 ročníky. Převládají spíše statické­/aranžované záběry, streetu a akce je minimum, nemluvě o výstředním nebo čb foto­-punku. Ale určitě se budou ­"uhlazené­" snímky v ročenkách pentaxiánům líbit. Pentaxy mají rozhodně tradici, mě osobně uhranul filmový Pentax 67 s dřevěnou rukojetí :­), je škoda, že vývoj Pentaxu 645D ustrnul.
Odpovědět1  0
čínskému Foxconu přenechává nejistý 8k MFT projekt neznámé čínské společnosti a vrhne na asijský trh highendové mobilní jednoočko s prvotřídním Dolby Vison OLED displejem, 1­" senzorem ­(zřejmě Sony­) a Leica optikou. 19 mm je příliš široké pro portréty ale Leica vyjma špičkové optiky umí i kvalitní digitální zoom ­(viz Leica Q­) a může nabídnout perfektní jenoduché foto­-menu, které si nezadá s iphony. Uvidíme čím Sharp­/Leica nakrmí AI jednotku Snapdragonu 888. Huawei a Xiaomi se vydávají směrem ke kapalinovým objektivům ­(Xiaomi se švýcarským Nextlens­). Jak si povedou ­"velké­" senzory s klasickým verzus kapalinovým objektivem zjistíme za pár měsíců.
Odpovědět0  0
Na MILC s adaptérem asi bude tohle kilové sklo generovat silně rozostřené pozadí ­(zajímavé pro video­) ale paradoxně na M bajonetu ­(Leica­) bude velmi obtížně ostřit kvůli blokování hledáčku a extrémně nízké hloubce ostrosti na plnou díru ­(tipuju 1 cm na tři metry­). O schopnosti vykreslit středoformát bez extrémní vinětace silně pochybuji.
Odpovědět0  0
Server Nokishita pustil specifikaci, podle které po ca 4 letech od původní vysoce inovativní GH5 bude květnová GH5ii představovat minoritní upgrade ­(5G, HEVC kodek, lepší AF ale pořád kontrastní...­) s identickým senzorem. Na Amazonu je stará dobrá GH5 k mání za necelých 1300 USD a velmi dobrý FF Lumix S5 za necelých 1700 USD. Je otázka, kam cenově posadit GH5ii a hypotetickou ­"podzimní­" GH6 aby přitáhly nové ­"hybridní­" MFT zákazníky.
Odpovědět0  0
je v tom, že má fotoaparáty s velkým a malým senzorem. Dokážu si představit, že FF senzor si ponechá pro kvalitní osmikilo a malý MFT se uplatní v kvalitní rychlé GH5ii nebo GH6 se čtyřkilem 60...120p, 10bit, 4:2:2 a vymazlenými videofunkcemi. Sice se spekuluje o 33...50 MPx MFT senzoru ale moc tomu nevěřím ­(difrakce, šum, požadavek na vysoce kvalitní skla...­).
Odpovědět1  1
Kupodivu prach zřejmě trápí i majitele Nikonů Z7 jak dobře ukazuje video: Jak zjistit prach na senzoru a porovnání výsledky různých metod čištění. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=b­-7ciRxh6s8.
Odpovědět0  0
Já jsem na prach rezignoval a vyjma pravidelného senzorotřesení ­(FF­) občas použiju uhlíkový štěteček. Proslýchá se, že A6700 má koštovat až 2000USD takže protiprachová uzávěrka před senzorem by byla na místě.
















Odpovědět0  0
může svědčit i fakt, že R5, A1, FE50­/f1.2, Oly 150­-400­/f4.5, některá zetková skla Nikonu nejsou leckde skladem. V továrně Leica drnčí telefony ­"Kdy bude zboží­"? Marketing má sice rád frázi ­"nedostatkové zboží­" ale zdá se, že výrobci poněkud podcenili poptávku po drahých modelech.
Odpovědět0  0
Dnes už NHK jap. tel. vysílá programy v 8k, 33MPix, 16:9. 10­-12 bit hloubka. 8k má Canon, Sony, chybí Nikon, Panasonic, OMDS, Fuji. Menší senzory mohou jít cestou 33MPx s možností downsamplingu na 4k jako R5 nebo A1. Na druhé straně je otázka kam a kdy Sony přepustí konkurenci své senzorové know­-how. Sony dalo loni do výzkumu obrovské částky a nové vrstvené senzory už mají integrované obrazové procesory, akcelerátory a AI neuronové sítě typu CNN ­(trochu mě z toho mrazí­). Mnohé možná také napoví nová APSC A6700­/A7000, v Japonsku myslím osmikilo je nebo bude jakýsi kategorický imperativ mj. i s ohledem na Olympiádu.
Odpovědět0  0
Dle MTF grafů ­(i když jsem si vědom, že jsou to teoretické hodnoty­) by Sony měl být ostřejší na plnou díru než Sigma a troufnu si tvrdit, že má i nižší astigmatismus. Tím vůbec nechci říct, že Sigma je špatná ale za stejnou cenu ­(1600USD­) si myslím, že užitná hodnota Sony je vyšší. U Sony asi využívají temnou stranu síly a vymazlili XA technologii tak, že povrchové nerovnosti asférických čoček jsou v řádu jednotek mikronů a na výsledku je to znát. Řada ­(G­)M 14 ­- 20 ­- 24 ­- 35 ­- 50 snese nejpřísnější měřítka, snad jediný mírný nedostatek ­(pro filmaře­) je v parametru ­"focus breathing­". Sigma má fantastickou 35mm­/f1,2 ale ta váha :­) !
Odpovědět1  0
optické vlastnosti, váha zadního XD pohonu vyvažující hmotu přední čočky. Vše perfektně sladěno. V DSLR světě nic jako 14mm­/f1,8 prostě neexistuje, druhá existující 14­/f1,8 od Sigmy je dvakrát těžší a opticky někde jinde.
Odpovědět3  0
DXOMark je poplatný době vzniku ­(před 10­-15 lety?­), kdy všechny snímače byly FSI typy. Pak následoval BSI typ, teď startují vrstvené s integrovanou DRAM a neuronovou sítí. Je to více senzor nebo čip? DXO spoustu nuancí vůbec nezohledňuje. Přirovnal bych ho asi k parametru něco jako velmi hrubý výkon, podobně jako je u auta výkon motoru a točivý moment ale neméně důležité je i řízení, typ paliva, podvozek, infotainment apod.
Odpovědět0  2
na moderní kopie Leica­/Minolta CLE. Tato krásná malinká vintage sklíčka by se na takových tělech skutečně vyjímala a věřím, že i kresba bude příjemně charakterová.
Odpovědět0  0
Apple s 12 je obchodně úspěšnější a Samsung se poohlíží jak dále. Dle průzkumů spokojenosti uživatelů fotomobily obecně přijatelně fotí za denního světla ale noční snímky nejsou tím úplně ořechovým. Velký senzor GN2 Samsungu tuhle slabinu může adresovat. Gigajot představil nový 1 mikronový senzor s extrémně nízkým šumem, navíc se objevují AI algoritmy, které umí do fotek nasypat pixely a snížit šum. Honba za pixely asi splnila účel ale s novými technologiemi za rohem možná poněkud postrádá smysl.
Odpovědět0  0
a Canon poměrně nečekaně avizuje profi R3 se zbrusu novým senzorem. Větší tělo s pohodlným úchopem se dobře spáruje s profi dlouhými novými skly 400 + 600 mm. AF, ovládání, focení a komunikace budou spolehlivé, rychlé a svižné. Očekávám něco kolem 20...30MPx, 4 k­/120p 10bit 4:2:2 bez časového limitu a přehřívání. Zastánci těchto robustních odolných těl jako Nikon Z9 a Canon R3 určitě jásají nad rostoucí nabídkou highendových profi mašin.
Odpovědět3  0
Moc se těším na testy tohoto zajímavého sklíčka s poměrně komplikovanou patentovanou optikou a možností nevídaných optických kousků jako proměnná manuálně nastavitelná předozadní kvalita bokehu a soft­-focusu a navíc ve spojení s vysokým zvětšením. Něco podobného měly kdysi legendární a také patentované Nikkory 105­/135 DC ­(defocus control­) ale mě se zdá jejich bokeh někdy příliš tvrdý, zřejmě nastavení nebylo úplně jednoduché. Je dobře, že přicházejí neotřelá řešení i když ta sranda bude něco stát.
Odpovědět2  0
zřejmě nalézá zalíbení v HR členech ­(lehké plasty nebo skutečné spec. sklo?­) a tahle čtyřiadvacítka se představuje s působivými MTF křivkami. Ta kontrastová je jako přilepená na 100%, rozlišení prakticky rovné přes celý průřez objektivu a přicloněním vystřelí vzhůru. Nevím, zdali 24 mm je pro astro ideální. Jsem moc zvědav na test tohoto sklíčka a je tady otázka kontroly kvality jihokorejského výrobce, STM pohonu a rychlost AF ale cena není úplně nízká, snad bude provedení odpovídající.
Odpovědět0  0
Obecně nerozumím, proč se nepoužívají baterky z mobilů s ca 2x vyšší kapacitou a velmi rychlým dobíjením. Výrazně vyšší kapacita by usnadnila přechod na kvalitní OLED displeje nehledě na oblíbený ­(a pravdivý­) argument DSLR uživatelů, že s OVF nadrtí mnohem více fotek než s EVF.
Odpovědět0  0
Hasselblad+OnePlus­, Leica+Huawei, Zeiss+Sony, Vivo, Nokia svědčí o jasném trendu v partnerství a leaker @heyitsyogesh dokonce avizuje možnou ­(zatím nekonkretizovanou­) spolupráci mezi OM Digital Systems a Samsungem, což by mohlo přinést oběma výrobcům další momentum a posun v kvalitě fotomobilů.
Odpovědět0  0
ve fotomobilech zakřivený 1­" senzor, který Sony představil už v roce 2014 s 43mm a 11 mm úhlopříčkami i když je otázka, zda by si tímto krokem nekanibalizoval vlastní byznis s 1­" kompakty. Mi11Ultra se skoro 1­" GN2 sesadila v DXO z první příčky Huawei. Světelnost f1,95 odpovídá cca f3 pro MFT ­(f6 pro FF­). Průměrné ceny senzorů do mobilů klesly na 1,5...2 USD­/ks a výrobci hledají možnost navýšení cen a jedna z cest může být zvětšení plochy. Dnes se jako mainstream jeví velikost 1­/1,3­". Nicméně nebylo by na škodu ubrat na procesingu a přidat na věrnosti barev jak se o to pokouší např. OnePlus­/Oppo s Hasselbladem.
Odpovědět0  0
Komentáře z Dpreview uvádějí jako důvody např. amatérské čištění senzoru, samozřejmě špatnou kvalitou Sony obecně ale i zásah kočičí packy. V žalobě se uvádí mj.: porušení newyorského obecného obchodního práva, zkreslení z nedbalosti, podvod a bezdůvodné obohacení. Podobná žaloba z NY mířila loni na Pentax ­(špatná funkce clony­) a další číhá na R5 Canonu v souvislosti s nefunkčností kvůli zahřívání ­(https:­/­/classlawdc.com­/2020­/08­/26­/canon­-eos­-r5­-cool­-down­-investigation­/­). Z jiné lokality zatím žaloba na prodejní šlágr Sony A7iii nedorazila.
Odpovědět2  0
Pochopím ulomený dvířka u baterky ale tohle je záhada a hrůza, dle fotek vypadají zničené závěrky jako vytržené. Žádný podobný report z Lensrentals, kde A7iii je druhý nejpůjčovanější FF foťák. V Japonsku byla A7iii nejprodávanější FF MILC za poslední dva roky a bez problémů...Jinak A7C má mít úplně jinou závěrku ­- grafitovou, která je i v A1 ­(500.000 cvaků­). Nová Sigma FpL vůbec mech. závěrku nemá takže tenhle poslední pohyblivý díl asi časem úplně vymizí. Já fotím z 90% na elektronickou závěrku.
Odpovědět4  1
Údajně se má jednat o 100% vodivou kapalinu měnící tvar dle napětí, asi všichni známe efekt povrchového napětí na vodě. Tohle kapalné sklíčko má být spárované se ­"skorocoulákem­" 1­/1,12­" Samsung GN2. XIAOMI ještě osadí mobil dalšími novinkami: superbaterkou s lithium dotovaným silikon­-oxidem, tajemným ISP obrazovým procesorem ­"surging chip­" a chlazením na principu fázové změny. Celé se to má jmenovat Emperor Edition Mi MIX. 29.3. budeme moudřejší.
Odpovědět0  0
neboli islandské párky grilované na lávě k nám dorazí exkluzivně 1.4.2021. Doprava pomocí dronů přímo ke spotřebiteli. 100% čerstvost garantována!!!
Odpovědět2  0
BCN je něco jako ALZA nebo DATART neboli prodejce spotřební elektroniky a fotoaparáty jsou zastoupeny až na výjimky spíše nižší třídou MILC ­(APSC a MFT­). Prodeje ve vyšší třídě ­(hlavně FF + APSC MILC­) reprezentuje specializovaná prodejní síť Yodobashi ­(MAP CAMERA­), kde to jasně válcuje Sony a Canon, FUJI v menší míře a NIKON + PANASONIC jsou na chvostu. OLY­-OMD se zde vůbec nekvalifikuje. Japonská čísla a trendy mohou na něco ukazovat, pro mě nečekaný byl první avizovaný produkt OMD ­- diktafon. Růst FUJI v nižším segmentu je dle mého názoru neoddiskutovatelný.
Odpovědět0  0
Zkusil jsem ještě starší makro objektiv ale výsledek nebyl dobrý. Sice se do obr. nalily pixely ­(OK pro větší tisk­) ale k navýšení ostrosti ve smyslu detailů nedošlo. Asi bych souhlasil s tím, co se uvádí na Dpreview: nejlepší výsledky se dosáhnou s rawy, se senzorem s vysokým rozlišením bez alias filtru a dodávám, že důležité je skutečně kvalitní sklo. Každopádně je to dobrý AI enhanced nástroj, rychlý a časem má být ještě obohacen o odšumování.
Odpovědět0  0
Lou Reed tvrdil, že ­"Bůh měl mít Leicu­".
Odpovědět0  0
námitky konkurence, že úzký FE mount neumožní vysoce světelná skla ale dokonce má navrch ­(pro MILC 50mm­/f1,2­) pokud jde o hmotnost a rozměry. 3D pop, ostrost, kvalita kresby a bokehu, vinětace a věčně přítomné drobné aberace asi budou podobné, otázka je rychlost AF při akci. Sony i Nikon mají první vlastní AF objektiv f1.2, Canon v minulosti nabízel autofokusová EF 50­/f1.0 a posléze EF 50f1.2 a věřím, že s adaptérem budou stále dobře funkční i na nových MILC tělech. Sony teď nabízí 5 vlastních AF padesátek ­(většině asi postačí FE 55­/f1,8ZA­) a jsou tu i třetí výrobci s mnohem dostupnějšími a lehčími sklíčky.
Odpovědět1  2

Nahrál jsem pár jpg na: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]. Srovnání s Topaz Gigapixel a s pouhým zvětšením při nízkém ISO, se senzorem o vysokém rozlišení a superostrým objektivem, smyslem je práce s ořezy. Řekl bych, že po aplikaci funkce AI ­"super resolution­" se zlepšil šum, rozlišení a dokonce zmizelo moire. Výstup vypadá lépe než s Gigapixelem ­(i když ten má bohatší nastavení­). Konverze jednoho rawu ­(ca 40­-80 MB trvala na mém hardware asi 7­-8 vteřin, výsledné dng měly 400­-600 MB­).
Odpovědět2  0
S5 má skutečně bohaté videofunkce a velmi se mi zejména zamlouvá anamorfní režim. Nicméně trh ­(profi­) hybridních FF se dnes velmi rychle vyvíjí ­- tím mám na mysli hlavně posun k 8k oversamplingu, 4k­/120p ­(5x slow motion­) a fázovému AF ­- byť za trošku jiné peníze. Ale S5 je jinak sympatický aparát a cena určitě půjde za nějakou dobu dolů.













Odpovědět0  1
je úvodní kapitola Half Life, která končí Experimentem a poté se dějí věci. Anomalous dispersion v podání Leicy je pravděpodobně forma ED skel, které se v objektivech dnes běžně používají ale v tomto sklíčku se potkávají s HR členy ve třech achromátech a zřejmě i v raritním apochromátu. Kdo nerozdýchá cenu si může pořídit např. 10x levnější Voigtlander Ultron II Vintage 35mm f­/2.0, který je dokonce ještě mnohem menší a neméně vhodný pro street fotografii.
Odpovědět1  0
Jako APO marketing Laowy­/Venusu aktuálně označuje makro skla bez APO přívlastku na tělech. Dle recenzí skutečně tyto makra vykazují vynikající ostrost při f­/4­-5,6 a prakticky nepozorovatelné optické vady jako CA, LOCA nebo bokeh fringing, zřejmě díky vícenásobným ED členům. Ultrasvětelné Argusy s touto optikou a 15 lamelami by mohly podávat velmi zajímavou kresbu.
Odpovědět0  0
přívlastek pro APSC Argus 33­/f0,95 mě zaujal protože by se pak mohlo jednat o skutečně velmi kvalitní sklíčko. Oehling avizuje ­(asi identický­) Argus 33­/f0,95 a cenu kolem 15.000,­-Kč ale bez APO. Stránky LAOWA tuto řadu vůbec nezmiňují.
Odpovědět0  0
s širokoúhlým objektivem 28 mm a možností focení digitální simulací 35 nebo 50 mm a novinka je, že Leica uvádí limit. edici i mimo svoji nesmrtelnou M řadu. V Japonsku se ­"kvéčko­" dostalo mezi 10 nejprodávanějších kompaktů, což svědčí o rozdílném přístupu ke kompaktům. Já si počkám na dark force limitovanou edicí Darth Vader a Imperátor v počtu dvou kusů. Jawohl :­-­)
Odpovědět1  0
Nokia 808 PureView s 1­/1.2­" senzorem, výrobcem čipu asi byla Toshiba, než ji spolkla Sony a Nokii zadusil Microsoft. Osumsetosmička měla rozlišení 41 MPx ­(10.67 × 8 mm­), Zeiss optiku f2,4 s asferickým ­(!­) členem. Rozměr nové GN2 1­/1.12­" odpovídá spíše 11.4 x 8.6mm ­(?­), což už je na dohled 1­" čipu. S Zeissem dnes dělá
Vivo a jsem moc zvědav, co tohle nové monstrum Samsungu právě ve spojení s Zeissem a Snapdragonem 888 dokáže.
Odpovědět0  0
byla a je velmi populární značka v Japonsku, kde MFT má asi třetinu trhu MILC. Od roku 2016 značka recyklovala 20MPx MOS sensor se 121 DPAF body a určitě nastal čas na inovaci. Dnes se vývoj ubírá směrem k vrstveným ­(stacked, laminated­) senzorům, které umožňují rychlý prediktivní AF pomocí AI algoritmů a vyčítání dat. V tomto ohledu má Olympus několik zajímavých patentů a doufejme, že je také vtělí do nové generace OM Digital. Lehký a superrychlý MFT s velmi dobrým zoomem 150­-400­/f4.5 by určitě potěšil zájemce o wildlife a birding.
Odpovědět1  0
Pohledy pod pokličku firemního know­-how nejsou vůbec od věci. Samsung a Sony neskutečně vytunili mobilové senzory a výsledkem je, že řada současných fotomobilů uspokojí 99% zájemců o ­"casual photo­" ­(běžné focení­). Kvalita fotek z fotomobilů se stává jedním z klíčových parametrů při výběru mobilu obecně a není náhoda, že Huawei to dal dohromady s Leicou ­(jako Panasonic už dříve­), podobně Sony s Zeissem ­(teď i Vevo s Zeissem­) a Oppo s Hasselbladem. Který fotoaparát za 30.000,­-Kč dnes má 3 pevná skla na těle a HDR displej? Žádný. Kolik lidí fotí za úplňku a potřebuje čistý výstup při 50.000 ISO ­(ale bez TOF senzoru nedokáže zaostřit­)? Stavět proti sobě mobily a fotoaparáty je nesmysl, obojí slouží tvorbě a zachycení situací, naopak chvályhodné jsou pokusy o fůzi mobilů a fotoaparátů.
Odpovědět3  0
Vzhledem k FX řadě tipuji FF 4k­/120p, 4:2:2, 10 bit, All­-I kodek. Je integrován i ventilátor a Sony může přihodit S­-cinetone a možná i e­-ND filtr. Primárně myslím, že půjde o kameru pro Netflix, kde největší zastoupení má RED, Panasonic a právě Sony. Netflix se obecně do 8k necpe. Nejlevnější superjednoduchá modulární kostka MFT Panasonic BGH1 za 2.000 USD už byla zařazena na podzim. FX3 bude těžší váha s náležitou cenou, která, pokud bude do 4.000USD, může zaujmout i řadu nezávislých tvůrců.
Odpovědět1  0
Tahle čínská značka překvapivě avizuje jakýsi MFT 16Mpx fotoaparátek YN450M na bázi androidu. S výkonným Snapdragonem 888 by mohl být svižný a s komunikací. Uvedené sklíčko s asférickým členem by asi i slušně kreslilo. Ve finále by výrobce nabídl levný MTF fotoaparát, tipuju si cenu do 500 USD i se sklem. Japonci mají MFT v oblibě, nevím jak v Čině, ale tamní trh bude obrovský.
Odpovědět0  0

ale pokud Pana skutečně uvede GH6 s 8k­/30p s čím pak přijde videocentrická FF ­(Panasonic SX???­), která bude mít asi podobný senzor jako Sony A1? Ta dle prvních testů má čisté ISO při 6400 a použitelné při 20 000 ­(jpg ­- nikoli raw­). Gerald Undone konstatuje, že 8k FF i 4k binned z FF má dokonce až do ISO 12800 s profilem Slog3 nižší šum než A7siii­(!­).
Odpovědět0  0