Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Vyhlášení nejlepší kamery za rok 2006 (1/3)

23.11.2006, , článek
Prestižní americký server camcorderinfo.com každoročně vyhlašuje nejlepší kamery v aktuálním roce. Ne jinak je tomu i letos a my vás s výsledky CamInfo Select 2006 seznámíme postupně ve třech na sebe navazujících článcích. Dnes se podíváme na profesionální a high end segment.
Rok 2006 byl z pohledu digitálních videokamer velmi zajímavý. Je to dáno jednak maximální snahou výrobců o minimální ceny přístrojů a také revolučním krokem ve zvýšení kvality videa, tzn. pompézním příchodem HD do spotřebního segmentu kamer. Redaktory serveru camcorderinfo.com čekal nelehký úkol v podobě projití nekonečné řady modelů uvedených na trh v roce 2006. Kameru po kameře zkoumali, porovnávali mezi sebou, aby mohli nakonec v různých cenových skupinách určit vítěze. A zde je výsledek jejich práce:

Nad $4000 - Canon XL H1




Canon XL H1 je profesionální kamera představená v listopadu roku 2005. Jelikož byla ale uvedena příliš pozdě na to, aby mohla být zahrnuta do loňské soutěže, rozhodli se ji redaktoři zahrnout do letošního ročníku. XL H1 byla první HD kamerou ve famózní řadě XL, přičemž jejím největším plusem jsou vyměnitelné objektivy. Jejím srdcem je trojice 1/3" CCD čipů s možností záznamu 1080i. Velkým konkurentem Canonu byl nedávno vydaný model Sony HVR-V1 se snímačem ClearVID CMOS. Výhodou V1 je taktéž poloviční cena oproti H1. Absence výměnných objektivů a profesionální jack pack však odsunuly tento model až za vítězný Canon. XL H1 i přes astronomickou cenu jednoznačně vítězí.


Pod $4000 - Canon XH A1




Kategorie v cenové relaci pod 4000 dolarů je přímo nabita digitálními skvosty s parametry blížícími se k profesionálním kamerám. Mezi nimi však mírně vyčnívá HDV novinka Canon XH A1 se stejným obrazovým systémem jako má jeho podstatně dražší sourozenec a vítěz předešlé kategorie XL H1. A1 má pevná skla a především je to ten hlavní důvod, proč ji lze pořídit za poloviční cenu než H1.

V rámci maximální objektivity má tato cenová relace i druhého vítěze (čestné umístění), kterým je Sony HDR-FX7. Učinili tak díky reálné nedostupnosti Canonu v obchodech, a proto chtěli ukázat, která běžně dostupná kamera je momentálně nejlepší.





Rozdíl mezi Canonem A1 a Sony FX7 je natolik těsný, že mnozí uživatelé mohou považovat za celkového vítěze i tento přístroj. Pokud by v současné době někdo nečekal na A1 a sáhl by v obchodě po FX7, rozhodně by neudělal nijak neuvážený krok. Kamera má stejně jako Canon široké možnosti manuálního nastavení, profily pro různé kameramany, perfektní obraz a také ClearVID CMOS snímač, jehož hlavní devizy se ukáží až v budoucnosti. FX sedmičce chybí oproti svému soupeři XLR vstupy, což je hlavní nevýhoda a možná také ono velmi těsné druhé místo.


Pod $1500 - Sony HDR-SR1





V oblasti pod 1500 dolarů se nachází již spotřební high-end a taktéž dominance HDV. Mezi soupeře vítězné SR1 se zařadila dvojice HC3 a UX1 taktéž od Sony a nedávno uvedený Canon HV10. Výherce, tedy SR1 je nám dobře známá AVCHD novinka s pevným diskem a 1/3" ClearVID CMOS snímačem. Ačkoli se dá AVCHD technologii vytknout minimální podpora ze strany software (ale také hardware), existuje velmi slibný předpoklad pro její masové rozšíření. AVCHD je zkrátka na dobré cestě a redaktorům serveru camcorderinfo.com je to taktéž zřejmé.

Ačkoli má HC3 mírně kvalitnější obraz než vítězná SR1 (je to dáno především vyšším datovým tokem HDV na miniDV pásce, než je tomu u AVCHD na HDD či DVD), tak manuální nastavení společně s redesignem menu zajistili SR1 prvenství. Podstatně větší devizou je však 30 GB pevný disk, který se svou kapacitou jednoznačně válí jak miniDV pásky, tak především záznam na DVD (UX1). Oproti své DVD sestřičce má SR1 také mírně menší kompresi, ovšem ve výsledném videu není tento rozdíl patrný.

Čestné místo obsadil Canon HV10.





HV10 obsadila toto místo díky mizernému obrazu za špatných světelných podmínek. Na celkové vítězství tak tento přístroj nemohl pomýšlet ani navzdory kvalitnějšímu výstupu za patřičného světla. Překvapením této kamery je bohaté manuální nastavení, ve kterém nechybí ani finesy typu priorita času či clony. Mírnou nevýhodou přístroje může být i tvar, který sice zajišťuje maximální mobilitu, ovšem kameraman díky němu potřebuje velké ruce. Dalším mínusem je absence HDMI výstupu, který se s rostoucím počtem HDV kamer bude těšit stále větší oblibě. Nicméně si HV10 zaslouží pozornost, ať už z důvodu, že se jedná o první spotřební HDV kameru Canonu, či parádní video při dobrém světle.


zdroj: camcorderinfo.com