Olympus E-330: zrcadlovka s živým náhledem

30.1.2006, Marek Kuřina, aktualita
Tentokrát se podíváme blíže na nejzajímavější model z poslední laviny novinek společnosti Olympus. Máme pochopitelně na mysli digitální zrcadlovku E-330, která uspokojí nejenom velmi náročného amatérského fotografa, ale zaujme možná i nejednoho profesionála. E330-ka je prostě další trefou do černého po velmi povedených zrcadlovkách E-300 a E-500, navíc přináší nečekanou novinku - přestože jde o digitální zrcadlovku (DSLR), tak můžete při snímání využít služeb 2,5 palcového výklopného LCD displeje (tedy živého náhledu - live preview).
Jak jsme si už naznačili hned v perexu, tak Olympus E-330 je první digitální zrcadlovkou vybavenou LCD obrazovkou s živým náhledem (LIVE PREVIEW). Zrcadlovka nabízí dva režimy živého náhledu: díky TTL zrcadlové soustavě mohl být tento model osazen dvěma senzory, umožňujícími dva různé režimy živého náhledu. Režim A, pro kontinuální živý náhled na LCD obrazovce umístěný v optické cestě hledáčku pokrývá plochu 92% sledovaného záběru a zároveň umožňuje automatické zaostřování. Na druhou stranu režim B uzamkne zrcátko ve zvednuté poloze a využívá funkci obrazového snímače – tzv. Live MOS senzoru, který by měl poskytovat náhled na 100% záběru. Druhý zmíněný režim je vhodný zejména pro makrofotografii, přičemž fotograf získává dokonalou kontrolu nad manuálním zaostřením objektu, zdokonalenou navíc možností 10násobného zvětšení zaostřovaného detailu. Kromě jiných funkcí usnadňují kompozici také dvě šablony pro průkazovou fotografii a pomocné mřížky.

Novinka využívá služeb nového Live MOS senzoru s rozlišením 7,5 MPix, takže maximální velikost snímků je 3136 x 2352 bodů. Tento typ snímače by měl dosahovat obrazových kvalit senzoru FFT CCD, avšak při nízké energetické náročnosti MOS senzorů. Jednoduchý zesilovač v každém pixelu redukuje počet okruhů, čímž se výrazně zmenšuje plocha snímače, která nereaguje na světlo. Efektivně zvětšená fotocitlivá plocha tak logicky přispívá k dosažení vyšší citlivosti a snížení šumu, což ovšem ověříme teprve až se nám tento černý krasavec dostane do redakce. Faktem je, že rozsah citlivosti se pohybuje od 100 do 1600 ISO.

Digitální zrcadlovka E-330 disponuje dvěma sloty pro paměťové karty CompactFlash a xD-Picture Card - díky kompatibilitě s rychlými kartami xD-Picture Card, můžete využívat funkci Panorama nebo speciální umělecké nebo 3D efekty. Snímky se ukládají ve formátech JPEG, TIFF nebo RAW. Co se týká funkčního vybavení, tak model využívá nejenom plně manuálního režimu, ale využít podle situace lze i poloautomatických režimů priority clony a priority času, anebo se někdy můžete spolehnout na plnou automatiku. K dispozici je pro méně zkušené fotografy i dvacet předdefinovaných scénických a sedm kreativních režimů (například Makro nebo Podvodní režim). Zajímavá je funkce Live View Boost, která zaktivujete při komponování snímku při špatných světelných podmínkách. Funkce toitž zvyšuje jas a kontrast živého náhledu na LCD displeji. Měření expozice probíhá ve 49 zónách, které poskytuje expoziční hodnoty pro plošné ESP měření používající speciální algoritmus pro výpočet výsledné expozice. K dispozici je také integrální měření se zdůrazněným středem a bodové měření expozice. Praktická kontrola expozice spočívá v režimech měřících přeexponovaná a podexponované plochy záběru. Nechybí ani histogram, stejně jako profesionální funkce aretace expozice. To, že je funkční vybavení novinky vskutku na úrovni doby potvrzuje manuální nastavení teploty bílé, náhled hloubky ostrosti nebo funkce bracketingu. V nabídce je také černobílé focení s množností přidání barevných filtrů pro černobílou fotografii - tak, jak je známe z klasické černobílé fotografie. Fotopřístroj nabízí také solidní sekvenční snímání: nasnímáte sérii snímků rychlostí tří snímků za sekundu.

Asi nikoho nepřekvapí, že i tento zástupce éčkové řady je vybaven vestavěným antiprachovým ultrazvukovým filtrem (Supersonic Wave Filter). Prach, který se dostane do fotoaparátu a přistane na snímači při výměně objektivů, se automaticky odstraní při zapnutí fotoaparátu. Tato technologie umožňuje bezstarostnou výměnu objektivů kdekoli a kdykoli. Nemusíte se obávat černých skvrn a flíčků na pořízených snímcích. Antiprachový filtr generuje ultrazvukové vibrace, které odstraní všechny prachové částice, které jsou následně zachyceny speciální adhesivní páskou. Čištění je automaticky aktivováno při každém zapnutí fotoaparátu, nebo jej lze zapnout i ručně.

Téměř již v závěru nesmíme zapomenout upozornit, že Olympus E-330 se bude prodávat v balení s objektivem ZUIKO DIGITAL 14 - 45 mm f3,5-5,6 (ekv. 28 - 90 mm na 35mm fotoaparátu). Protože jde o digitální zrcadlovku s výměnnými objektivy, tak pochopitelně můžete využít dnes již relativně dosti široké nabídky digitálních objektivů, která pokrývá ohniska v rozsahu 7 - 300 mm (ekv. 14 - 600 mm na 35mm fotoaparátu). Kromě toho pro nadšené makro fotografy jsou v nabídce dva makro objektivy - ZUIKO DIGITAL 35mm Macro F3,5 a světelný ED 50mm F2,0 Macro. K dostatečnému nasvícení scény je v nabídce několik standardních externích blesků (například FL-36 nebo FL-50), stejně jako specializovaný kruhový makro blesk a twin blesk. Nová E-330 se objeví na trhu již v březnu, bohužel zatím nebyla prozrazena její předpokládaná cena.